Nedarvede vaner – vil du beholde dem?
Nedarvede vaner
Det er noget, du måske har lært engang, men de fleste har egentlig glemt hvorfor – sådan har du og dine forgængere altid gjort, og så bliver du bare ved med at gøre som du plejer, lave dobbeltarbejde og vente længere, end det er nødvendigt, før du kan se resultatet.
Lys Idé
Jeg fik lige en lys idé om, hvordan jeg bryder med mine vaner, og får et nyt lettere og – ikke mindst – sjovere liv.
Hvad gjorde jeg tidligere?
Hver gang, jeg sendte en mail, satte jeg lige cc på til én eller flere andre – måske bcc.
Måske fordi chefen lige skal se, hvor flittig jeg er. Eller for en sikkerheds skyld for, at alle kollegerne skal vide, hvad der sker med en kunde.
Hver gang, jeg skrev et tilbud, gemte jeg det lige i mappen tilbud, under den kundemappe, jeg havde oprettet.
Hver gang, tilbuddet blev til en ordre, tog jeg lige tilbuddet frem, opdaterede det måske til ordre, eller begyndte helt forfra, eventuelt ved at taste det hele ind i økonomi systemet.
Hver gang, jeg havde talt med en kunde, opdaterede jeg lige i Excel, eller skrev en note på det tilbud, jeg havde sendt til kunden og selv havde liggende i kopi.
Hver gang, jeg skulle være helt opdateret på en kunde, før jeg ringede op, skulle jeg måske lige fra kollegerne vide, at alt er i orden, at der ikke er nogle udeståender, og først da, kunne jeg ringe for at få den ordre, jeg så gerne ville have.
Og hvad med f.eks. julekort lister og nyhedsbreve.
Hver gang, der skal skrives julekort, skulle vi alle sammen finde listen fra sidste år, og den skulle sendes rundt til alle, for at de kunne skrive på, hvem der stadig skal have julekort, hvem, der skal have gaver, hvilke nye julekort modtagere, der skal på.
Og alt tager tid.
I dag er der jo andre metoder.
Alle ovenstående opgaver håndterer jeg i dag i SkyViewCRM.
Jeg laver ikke dobbeltarbejde.
Jeg har tvunget mig selv til at bruge et par timer på at beslutte, hvad jeg altid nemt skal kunne kunne finde i forbindelse med håndteringen af og kommunikationen med min kunde – uanset om jeg selv kontakter kunden, eller kunden kontakter mig.
Og mine kolleger skal kunne hjælpe, hvis jeg ikke lige er til stede.
- Alle mine kunder er i systemet straks fra starten
- Nye kunder oprettes straks med personer og deres e-mailadresser
- Synkronisering med Exchange har jeg sat op fra dag 1, så JEG aldrig skal lede efter en mail, og mine kolleger kan se, hvad jeg har sendt og modtaget
- ERP systemet er integreret
ALT på et sted, jeg skal ikke lede og søge – og mine e-mails “suges” automatisk ind i systemet.