Hvad er CRM og CRM system?
CRM er en forkortelse for
Customer Relationship Management
Hvad er CRM egentlig?
Gennem alle tider har dygtige sælgere skrevet ned, hvad de hørte kunderne fortælle, når de som industri- sælgere – (B-t-B sælgere – Business-to-Business sælgere) besøger kunden.
De skriver ned, hvad kundens ægtefælle hedder, hvor mange børn kunden har, hvad han/hun interesserer sig for, hvornår vedkommende har fødselsdag, om han/hun skal have julekort eller julegave, om de interesserer sig for fodbold, hvilken klub, eller om vedkommende spiller golf, bridge, eller skak.
På den måde kan sælgeren altid starte en samtale, få en god dialog, skabe endnu tættere relationer, og dermed selvfølgelig få kunden til at købe mere. Og som virksomhed kan der kommunikeres med nøjagtigt de ord og historier, der har betydning.
Tanken med CRM er, at alle funktioner i en virksomhed skal være bundet sammen i deres adgang til total viden om kunden for at kunne give den bedst muligt kundebetjening.
Hvilke ord bruges om CRM, og hvad skal man i det hele taget bruge CRM til?
CRM står for Customer Relationship Management, men følgende termer bliver også anvendt, når man skal svare på spørgsmålet “hvad er CRM?”.
- Kunde Relations styring
- Relation Management
- Relationsstyring
- Salgs- og Marketing Management
- Databasemarkedsføring
Hele grund ideen i forbindelse med CRM er, at al information du har om en kunde, skal samles ét sted, så informationer kan benyttes igen i forskellige sammenstillinger til forskellige formål. Og således, at enhver, der har kontakt med den enkelte kunde og de enkelte personer hos kunden kan kommunikere ud fra alle de informationer, kunden har givet tidligere, eller som du selv har observeret. I princippet skal enhver kunde behandles individuelt baseret på netop de behov vedkommende har – også de behov der er u-udtalte/ubevidste. Jo større forståelse der er for kundens u-udtalte og ubevidste behov, jo større chance er der for at få unikke og tætte samarbejdsrelationer.
CRM strategien bør være drevet af topledelsen
Ideen med at indføre CRM kan komme fra topledelsen/ejeren, men meget ofte kommer ideen om CRM fra dygtige personer i virksomheden, som synes, det hele er ved at blive for uoverskueligt. Når topledelsen er med, betyder det ofte, at det der bliver taget en generel beslutning om, at nu skal alle arbejde med CRM – er topledelsen ikke med ses det tit, at hver enkelt ansat får lov at vælge at benytte den indførte systematik eller lade være. ”de bruger alligevel ikke systemet, så vi kan ligeså godt stoppe med det”.
Det er derfor, du hører, CRM projekter fejler.
Ofte foreslår IT-afdelingen at starte en CRM proces.
Du har sikkert også hørt om IT-afdelinger, der af et godt hjerte starter en CRM proces for at samle alle virksomhedens data og informationer eet sted – i et CRM-system.
Små eller stor virksomheder – alle har brug for CRM.
I mindre virksomheder med én ejer, skal ejeren beslutte med sig selv, at det fremtidige arbejde og den fremtidige kommunikation samles i CRM-systemet.
I større virksomheder med flere ansatte skal det besluttes fra ejeren eller topledelsen, at strategien i virksomheden er CRM-baseret – at Customer Relationship Management er måden at arbejde på.
Toplederen skal gå foran og vise, at han/hun selv arbejder efter principperne om, at alt skal være samlet på eet sted vedr. informationer om og kommunikation med kunden. Enhver medarbejder skal kunne hjælpe – og arbejde med kunderne – baseret på de facts alle har indsamlet. Ingen medarbejder skal have lov at lave sine egne regler, eller unddrage andre medarbejdere viden.
På den måde virker CRM strategien, alle bliver glade, sparer tid, og skal ikke opsøge viden, fordi det meste af den viden, der skal bruges, ligger samlet i CRM systemet.
Valg af CRM-leverandør
Der er massevis af leverandører i verden. Der er ikke massevis, der sørger for, at kunderne kommer godt i gang, og som har forstand på, hvordan man får succes med CRM fra A-Z.
Der er utallige af funktioner i verdens CRM-systemer – der er også læssevis af overflødige funktioner. Der programmeres så mange unødvendige funktioner i systemer i hele verden, at 50% af al udvikling siges at være unødvendig.
Det kan du jo være ligeglad med, når blot du selv får lige nøjagtigt det CRM-system, du selv har brug for, som kan gøre din hverdag nemmere, spare timer, og skaffe masser af ny omsætning til nuværende og nye kunder.
Det er et temperamentsspørgsmål, om du synes, du skal lave kravspecifikationer i time-, uge- og månedsvis, du skal involvere alle virksomhedens ansatte, du skal bruge massevis af kroner til IT-konsulenter, eller det vil være meget smartere at tale med en CRM konsulent, der lige kan give de vigtigste mest betydningsfulde tips til at komme i gang. Én, der kan forstå din forretning nogenlunde hurtigt, og som kan se den røde tråd i processerne.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi – gennem vor erfaring med CRM og implementering af CRM-systemer til alle størrelser af virksomheder, i alle brancher, i mange lande – er af den opfattelse, at CRM kan gennemføres meget, meget, meget nemmere, end de fleste gør det. Og at du kan komme i gang langt hurtigere, end nogen forestiller sig – blot du tager beslutningen og starter med de lavt hængende frugter, der giver den ene a ha oplevelse efter den anden.
CRM-systemet
Vi vil selvfølgelig anbefale vort eget CRM-system – SkyViewCRM. 🙂
Vi har arbejdet med CRM i mange år. Vi har implementeret mange hundrede CRM-systemer. Det første system i Danmark, der overhovedet kunne kaldes et CRM-system udviklede og markedsførte vi – og det eksisterer endnu. Det hedder DTM®-systemet – Desk Top Marketing – og er solgt til store og små virksomheder i mange brancher i adskillige lande.
Baseret på den viden vi har opsamlet om CRM-strategier, CRM implementeringer, CRM-behov, CRM-udvikling, CRM brugervenlighed – har vi udviklet online CRM-systemet SkyViewCRM – som indeholder de funktionaliteter, de fleste virksomheder har brug for.
Vi har besluttet, at brugsrettigheden til dette system skal kunne købes til en fordelagtig pris, som alle skal kunne have råd til. Der udvikles på det konstant baseret på alle input fra vore kunder plus de mange ideer, vi selv har og løbende får – og den generelle udvikling tilbydes konstant til alle vore kunder.
Kun deciderede ekstra moduler skal betales med et lille ekstra beløb.
Og SkyViewCRM er mere end et system
Vi skriver nemlig også e-bøger. Emnerne har vi taget fra den skattekiste af erfaringer, vi har hentet fra vore egne jobs som chefer i multinationale virksomheder, rådgivere, virksomhedsejere og iværksættere. Derudover høster vi erfaringer fra vores kunder, som tæller enkeltmandsvirksomheder, succesrige iværksættere samt ledere, topchefer og medarbejdere i danske og udenlandske virksomheder.
Vi føjer løbende nye guldkorn til for at dele dem med dig.
SkyViewCRM er nemlig både et program i skyen og et sted for erfaringsudveksling mellem dygtige og succesfulde virksomheder.
Har du selv erfaringer, du vil dele med andre, hører vi meget gerne fra dig – send os en mail:info@skyviewcrm.com
Og du kan klikke her og tilmelde dig, så får du e-bogen, der lige nu tilbydes – og du kan selvfølgelig også få de tidligere og de nye, der er på vej.
Send en mail: info@skyviewcrm.com eller du kan ringe til os +45 70 70 13 12
Og lidt mere:
Klik her og se min korte video om CRM
SkyViewCRM er “bygget til” at skabe tætte relationer mellem dig og dine kunder.
Dine kunder vil sætte pris på, at du, dine ansatte og kolleger fokuserer på dem.
Intet glemmes – din kunde skal ikke forklare dig, hvad I talte om sidst – du har det fulde overblik.
Book en Gratis digital præsentation – spørg om, hvad du vil og få indsigt i, hvad CRM er, og hvordan CRM kan skabe værdi i jeres virksomhed.
Præsentationen er målrettet din/jeres virksomhed eller branche og giver et overblik over og indblik i, hvordan I kan arbejde med CRM – uanset om I er én eller 1.001 ansatte.