Hvorfor fik jeg ikke ordren?
Hvorfor fik jeg ikke ordren?
Kender du det, at du har arbejdet på at få en ordre. Og så er det pludselig din konkurrent, der løber med den. “Hvorfor fik JEG ikke ordren”?
Du måber. Du orker ikke at spørge, hvorfor det ikke var dig, der blev valgt.
Det kan ikke betale sig at lade være med at spørge. Oftest får du svar. Og svaret kan du bruge til at undgå at tabe den næste ordre.
Kan CRM hjælpe dig til at vinde oftere?
Ja, det kan CRM. Hvis du bruger dit system systematisk.
Notér, når du vinder. Over hvem. Og hvorfor?
Notér, når du taber. Til hvem. Og hvorfor?
Se, om der er en rød tråd i, hvad der sker!
Vinder din konkurrent, fordi hans tilbud indeholder mindre end dit?
Er du det ordenlige mennesker – synes du selv – der mener, du ved, hvad kunden skal have med?
Du gennemarbejder dit tilbud – du undlader at tænke at “noget” kan tilkøbes senere. Og dermed er dit tilbud aldrig konkurrencedygtigt.
Hånden på hjertet. Kan det være, det er sådan?
Skriver du læssevis af tilbud, der aldrig bliver lukket?
Skriver du læssevis af tilbud, du dårligt kan nå at følge op på?
Spørger du, inden du forlader et møde, om du skal sende et tilbud?
Siger din potentielle kunde ja, for at være flink? Eller for at slippe pænt af med dig? Eller er han virkelig interesseret i at købe dit produkt?
Jeg har hørt nogen sige, at den, der lyver mest, får ordren.
Har du været ude for det?
Din potentielle kunde stiller en masse spørgsmål – du svarer ærligt.
Din konkurrent siger ja til det hele – eller “det fikser vi”.
Din potentielle kunde køber fra din konkurrent.
Hvorefter han får den ene faktura efter den anden efterfølgende.
Netop det har én af mine kunder lige været ude for.
Han havde givet et ærligt tilbud til en meget stor, meget kendt virksomhed i Danmark. En virksomhed, der virkelig har brug for hans produkt. Og brug for alt, der stod i tilbuddet.
Konkurrenten gav et tilbud med basis, basis. Og skrev for alt det, han VIDSTE, burde være med, at det kunne tilkøbes “efter behov”. Lige præcis det, der gav prisforskellen.
Men også lige præcis det, der betød, at kunden “købte katten i sækken”.
På min kundes vegne blev jeg virkelig ked af det. For der er tale om en meget stor ordre.
På hans mulige kundes vegne, bliver jeg også ked af det.
- Kunden har købt det forkerte.
- Han kunne ikke se, at han blot bliver snydt.
- Han kommer til at betale alligevel, når det kommer til stykket.
- Nu til en virksomhed, der blot LADER som om, han leverer den rigtige løsning.
CRM kan hjælpe dig til at analysere, se på fakta, og dermed blive bedre til at give tilbud.
Give kunden det, han selv synes, han vil starte med.
Det er jo hans valg, han hellere vil have fakturaer senere i mindre bidder.
Ring: 7070 1312 til SkyViewCRM
Send en e-mail: aa@skyviewcrm.com – Annette Andersen
Fakta baseret viden hjælper dig til at vinde flere ordrer og være strategisk smart. Giv kun kunden, hvad kunden vil have.