Tænk på dine processer før du kaster dig ud i CRM!
Tænk på dine processer, før du kaster dig ud i CRM!
Er du ved at kaste dig ud i CRM med større eller mindre forberedende arbejde? Opsamling af ønsker fra alle og enhver? Møde efter møde for at prioritere og beslutte?
Vi siger: Tænk dine processer, før du kaster dig ud i CRM!
Eller tal med os, for vi kan i 99 ud af 100 tilfælde lytte os til, hvordan det egentlig er, du arbejder. Og så sparer du at skulle suge luft ind for at få ilt i lungerne til at starte udredningsprocessen.
Vi kan i de fleste tilfælde også sige: Hvad nu hvis du gjorde sådan og sådan, ville DET ikke være smart?
Du kan spare een eller flere timer pr dag – måske endda pr. mand/kvinde. Tid, der kan bruges på salg eller ude i solskinnet.
CRM er drønende kedeligt, hvis ikke du kan se lyset i det.
I morges sad jeg sammen med Jan, som kreerede en fantastisk pivot tabel baseret på budgetter og forecasts – så er der ikke et øje tørt. det er nærmest magisk.
Vores spændende kunde, som skal have den, kan nu klikke på en knap og få lige sin egen skræddersyede rapport frem, hver gang han skal checke, om det salg, der skal til, ER på vej.
Og ud fra een rapport kan udvikles adskillige andre med udsnit på den ene eller den anden måde.
Se her den totale rapport, som alle mulige scnarier og udsnit kan bygges ud fra. Du kan se, at pipelinen/salgstragten er brugt her. Det er den, vi foreløbig har skrevet 3 bøger om.
Og her ser du et udsnit – dette er for en enkelt kunde.
Her ser du et udsnit. Nemlig 71 Nyhavn Hotel. Du kunne have valgt ethvert andet udsnit. En sælger eller andet.
Tænk på dine egne processer, og gå så i gang. Arbejder du med projektsalg, så det er smart at have en pipeline med forskellige steps, der kan bruges efterhånden som din salgsproces skrider fremad mod en ordre. Hos een af vore kunde, en kæmpestor koncern, havde de 22 steps, inden de forventede at lukke en ordre.
Hos andre kunder har de 5 steps.
Det er hver eneste gang kun et spørgsmål om, hvad der sælges, hvor lang beslutningsprocessen hos kunden er, hvor mange, der skal involveres hos kunden – og måske hos dig selv.
Og så er brugen af de forskellige niveauer afhængig af, hvor hurtigt den enkelte sælger kan få ledt kunden igennem de enkelte steps. Nogle sælgere er dygtige til det ene – andre til det andet. Med processen kan de lære af hinanden og hen ad vejen alle sammen blive dygtige til alle niveauer.