Er du support-, service- eller konsulentchef?
1. Kan jeg sammen med mine folk også bruge et CRM system?
IT-konsulenter, supportfolk, after sales folk og teknikere har som regel meget oftere kontakt med kunderne end sælgeren har, og aftales det, har de utrolige muligheder for at komme med leads, ideer til mersalg eller endda selv sælge.
Når nu alle har SkyViewCRM træder sælgere og alle andre ikke hinanden over tæerne, men kan til enhver tid lige slå op, hvad der er sket i et kundeforløb, og hvad der er planlagt af salg eller andre aktiviteter.
Og er der en salgsmulighed, kan IT-konsulenter, supportfolk, after sales folk og teknikere nemt lægge en aktivitet til en sælger om at følge op. Den popper så automatisk op hos sælgeren.
2. Hvad så med sælgernes forecast – har jeg brug for det?
Antallet af mandetimer IT-konsulenter, supportfolk, after sales folk og teknikere skal bruge i virksomheden for at betjene kunder afhænger i høj grad af, hvor gode sælgerne er til at holde på kunderne, og hvor mange nye ordrer, der er på vej ind.
Som chef for IT-konsulenter, supportfolk, after sales folk og teknikere skal du hele tiden kunne tilpasse din organisation og/eller presse sælgerne til at sælge noget mere via din kollega: salgschefen.
Du kan ikke have folk gående, hvis timer du ikke kan sælge, uanset om I som virksomhed har besluttet, de skal være 70%, 80% eller 100% udnyttede – det har ingen råd til.
Derfor er det vigtigt for dig at kunne holde øje med, om salgsafdelingen har været for optimistisk, da de fortalte dig, hvor mange folk, du skulle ansætte for at udføre alle de ordrer de kommer hjem med – MED garanti. 🙂