Er du marketingansvarlig?
1. Kan jeg også bruge SkyViewCRM i markedsføringen?
I mange virksomheder gennemfører marketingafdelingen opgaver, der skal skaffe leads.
- Valg af segment(er)
- Tilkobling til en kampagne (så man altid kan finde tilbage til segmentet)
- Tildeling til sælgere eller phonere
- Sælgere og phonere kikker derefter på “Mine kampagnekald” og starter fra en ende
- Sælgerne lægger i pipeline
- Marketingafdelingen checker løbende, om der sker en konvertering fra lead til møde, til tilbud til ordre
- Marketingafdelingen checker, hvor stort overskud kampagnen har givet
Masser af marketingfolk, vi taler med, er dødtrætte af, at de skaffer en masse leads, men der er ingen, der måler på, hvilken effekt indsatsen har. Der er ingen, der holder sælgerne oppe på, hvor meget de får ud af de leads de har fået. Eller marketingafdelingen får ikke respons på, om de emner, de har skaffet, faktisk er gode nok.
Så der er god basis for en stadig diskussion af, hvilke leads, marketingafdelingen skal skaffe til sælgerne – og hvad sælgerne skal få ud af det. Så begge parter bliver glade.
2. Kan vi få tilstrækkeligt med viden om kunderne?
Al viden fra systemet kan benyttes til at segmentere kunderne.
- Information sælgerne lægger ind
- Kunden køber fra konkurrent X
- Information fra økonomisystemet
- de største kunder
- de kunder, der har købt mest år 20xx
- de kunder, der har købt mest af produkt A
- tabte kunder
- kunder, der pludselig køber mindre end tidligere
- Information via NNMarkedsdata
- Anden information, der blot kan importeres
De, der f.eks. havde skrevet ind, at OW Bunkers var leverandør til en kunde, de prøvede at skaffe sig, kunne straks segmentere alle dem ud, der havde fortalt det, og da OW Bunkers holdt op med at eksistere, var det ”bare” at skynde sig at ringe dem igennem og tilbyde dem at levere til dem.
Og se her lidt mere om brobygning mellem salg og marketing.
2. Kan vi få tilstrækkeligt med viden om kunderne?
Du kan sende mails ud til det segment, du har fundet frem til.
- Du har fundet frem til segmentet
- Du gemmer segmentet som en målgruppe X
- Information fra økonomisystemet
- de største kunder
- de kunder, der har købt mest år 20xx
- de kunder, der har købt mest af produkt A
- tabte kunder
- kunder, der pludselig køber mindre end tidligere
- Information via NNMarkedsdata
- Anden information, der blot kan importeres
Du har selvfølgelig på forhånd sikret dig, du må sende mails ud til din valgte målgruppe – og må du det, er det blot at forfatte den mail, du vil sende ud med eller uden PDF-fil eller andre bilag tilknyttet – koble din målgruppe til, og klikke på send, så er mailen på vej