En seriøs beslutning om at starte med CRM!
Har du taget en seriøs beslutning om at starte med CRM?
Forleden var der een af vore kunder, der sagde: “der er 60% af CRM projekterne, der fejler – nu kan jeg godt se hvorfor – for jeg har selv været utrolig sløv”.
Det er jo rigtigt, at indførelse af CRM fejler – ikke så meget, fordi der er noget i vejen med systemerne, men fordi der ikke bliver taget en seriøs beslutning om een gang for alle at blive enige om, hvordan der skal arbejdes – og afspejle dette i CRM-systemet. Som med f.eks. SkyViewCRM er temmelig nemt. Og det er jo et webcrm system, så du skal ikke tænke på andet end at starte systemet.
Det kræver selvfølgelig, at du ved, hvordan I i jeres virksomhed skal arbejde for, at I ikke spilder tid, ikke gør dobbeltarbejde, ikke sidder og arkiverer det ene og det andet hver for sig, ikke sender cc mails til hinanden i en lind strøm, ikke skriver på gule sedler.
Når man, som vi, har gennemført masser af CRM projekter, er det nemt at se den røde tråd i en virksomheds proces.
Og det er nemt at se, hvad der skal til i forbindelse med salgsprocessen og salgsstyringen, samt hvordan der skal skaffes leads til sælgerne, som de skal følge op på, hvordan der konstant skal kommunikeres med kunder og emner, og hvordan der skal lettelser til i forbindelse med skrivning af tilbud og integrationen med e-conomic, C5, Navision eller andre økonomisystemer. Således at så meget som muligt sker automatisk.
Du kan selv udarbejde en skabelon for, hvordan dine sælgere, marketingfolk, og du selv skal arbejde. Er du alene, er det lige så vigtigt, at du etablerer CRM-processen.
Skabelonen er det en god idé at gå igennem med alle, så alle ved, hvordan der nemmest og hurtigst muligt arbejdes, og så I nemt efterfølgende kan trykke på en knap og få de rapporter, I skal bruge til jeres salgsmøder eller andre møder, hvor I lige vil diskutere, hvilken omsætning I kan forvente hvornår. Vi plejer i vor undervisning at gentage og gentage, hvad der skal gøres og lade brugerne prøve processen flere gange, så det efter undervisningen er fuldkommen naturligt at sige farvel til de gamle salgsstyrings metoder.
Se et par eksempler her:
SkyViewCRM aktivitetsrapportSkyViewCRM løbende forecast