Få succes med CRM – vedtag alle skal bruge det – hver dag!
Mange ildsjæle i virksomhederne med flere ansatte introducerer CRM, fordi de kan se, det er vitalt for den virksomhed, de er ansat i.
De kan se, at det er vigtigt at dele viden for at servicere kunderne bedst muligt.
De kan se, der spares tid, fordi alle informationer er tilgængelige, så snart der er brug for dem – der skal ikke ledes og søges, fordi alle e-mails, tilbud, notater vedr. telefonsamtaler, aftaler, kontrakter og så videre kan findes frem ved tryk på en knap.
De synes, det er åbenlyst, at sygdom, ferie, eller en sælgers fratræden ikke skal skade virksomheden eller de andre ansatte – og samling af data i CRM-systemet sikrer jo, at viden er tilgængelig til enhver tid.
Så ildsjælen får gennemført CRM i virksomheden.
Når det sker, skal en beslutning fra toppen i organisationen med i billedet. OG alle ansatte skal vide, topledelsen står bag. I modsat fald startes projektet, brugerne får også at vide, hvordan de skal arbejde. Men hvis ikke det er virksomhedens nye strategi, vil mange medarbejdere fortsætte med at arbejde som de altid har gjort, med gule sedler, notesbøger og regneark.
Og når der er gået lidt tid, finder den oprindelige ildsjæl ud af, at systemet ikke bliver brugt – skønne spildte kræfter, fordi brugerne ikke bruger den korte tid, det tager at ændre gamle vaner. Det er nemmere i øjeblikket, men skaber problemer for virksomheden og alle ansatte.
Som regel starter derpå et nyt projekt, når en sælger rejser med alle data i hovedet, og ingen kan finde ud af, hvad der er sket med kunderne. Eller virksomheden vokser, og det bliver uoverskueligt at finde ud af, hvad der ligger af salgsmuligheder og tilbud i flere versioner, hvor man ikke kan finde frem til, hvad seneste version af ilbuddet er. I nogle virksomheder, må man ty til at spørge kunderne.
Og så starter man forfra – måske med samme ildsjæl, måske med en ny.
Vor konklusion – efter at have gennemført mange hundrede CRM-projekter – er, at der skal være enighed om, at man nu arbejder systematisk med CRM i et nemt system, der er lige så hurtigt, som man selv er. Alle bliver meget hurtigt glade og tilfredse.