Intet Salg – Intet Bogholderi !
Intet Salg – Intet Bogholderi !
Hvorfor siger vi det?
Jo, fordi det er en given ting, at enhver virksomhed skal sørge for, at bogføringen er i orden, og derfor er det helt naturligt, at en virksomhed, helt fra starten og gennem hele sit livsforløb, sørger for at registrere, hvad, der sælges og hvad, der købes. Dels for at kunne producere de varer, man vil sælge videre (strategiske varer), og dels for at dække de interne behov for hardware, software, kopipapir, penne etc (omkostningsvarer).
Skattemyndighederne, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, bankforbindelser, og måske andre, kræver at kunne se et regnskab år efter år, og selv har man behov for at at se status oftere.
Det er til gengæld ikke en given ting at tænke på, at der slet ikke er behov for et bogholderi, hvis der ikke sker konstant salg, og derfor heller ikke er behov for et økonomisystem. Derfor skriver vi intet salg – intet bogholderi.
Så i virkeligheden er det vigtigt, at der gøres alt for, at sælgerne i virksomheden konstant kan skaffe omsætning, der til sidst bliver til tal i et økonomisystem.
Sælgerne skal have den nemmeste hverdag, så de konstant kan kontakte kunder – gamle såvel som nye:
-
ringe
-
holde møder
-
sende mails
-
sende tilbud
-
sende ordrebekræftelser
Værdiskabelsen i din virksomhed er i andre aktiviteter, end det at arbejde i bogholderisystemet.
Værdiskabelsen sker i samspillet med kunder og potentielle kunder. Det er sælgerne og salgsaktiviteterne, der skaber værdierne.
Og for konstant at blive bedre og bedre til at skabe den omsætning, der skal til for at økonomisystemet får udsendt de fakturaer, der skal til for at nå resultaterne, skal der målemetoder til.
Er nogle sælgere gode til at få møder, men ikke så gode til at holde møderne?
Er nogle sælgere fantastiske til at holde møder, men tør ikke bede om ordren?
Er nogle sælgere gode til at skrive tilbud, men glemmer at følge op på dem?
Kunne den ene sælger lære af den anden – og kunne alle samlet set blive meget bedre, hvis den enes styrker blev overført til den anden lidt efter lidt.
Kunne det at måle på disse ting konstant betyde, at virksomhedens omsætning steg? Og der kunne komme endnu flere tal i økonomisystemet.
Du kan eventuelt se om du har lyst til at prøve SkyviewCRM – det kan du gøre gratis i 14 dage.